״וַיִּבְרָא אֱלֹהִים אֶת הָאָדָם בְּצַלְמוֹ בְּצֶלֶם אֱלֹהִים בָּרָא אֹתוֹ זָכָר וּנְקֵבָה בָּרָא אֹתָם״
בראשית א׳ כ״ז
״הֲלוֹא אִם תֵּיטִיב שְׂאֵת וְאִם לֹא תֵיטִיב לַפֶּתַח חַטָּאת רֹבֵץ וְאֵלֶיךָ תְּשׁוּקָתוֹ וְאַתָּה תִּמְשָׁל בּוֹ״ בראשית ד׳ ז׳
אחת המחלוקות לשם שמיים בין שמרנים לבין הליברליים שמה במרכזה את שאלת טבעו של האדם. האם אדם הוא טוב מיסודו או רע בעומק נפשו.
העמדה האחת טוענת כי צלם אלוהים טבוע באדם ולכן נטיית נפשו העמוקה והמצפן המוסרי של האדם תמיד יכוונו אותו אל הטוב. העמדה הנגדית סבורה כי האדם צריך הכוונה, חינוך וחיוב כדי לעשות טוב, ובלעדי כל אלו טבעו ימשוך את האדם תמיד לכיוון הרע.
נראה כי האמת כבכל מחלוקת לשם שמיים נמצאת בשתי העמדות. אין בעמדה השמרנית כדי לבטל את האמונה העמוקה ביכולת האדם לעשות טוב, לקיים את העולם בהתאם לצלם האלהים הנמצא בנשמתו. וגם אין בעמדה הליברלית כדי להנכיח את העמדה הרלטיביסטית שמשווה בין אמיתות רבות, גם כאלו שאינן הולמות את עקרונות המוסר. ערך החינוך הוא חשוב לאין קץ וגם אם נפש האדם טובה ביסודה, העולם מסוגל להסתיר ממנה את המצפן המוסרי, והוא נועד לרענון מעת לעת.
שתי העמדות מיוצגות נאמנה בפרשת בראשית. בריאת האדם האידאלית בפרק א׳ קובעת את צלם האלהים בו, שיח בין הוי׳ לקין עוד בטרם רצח את הבל אחיו בפרק ד׳ מזהיר מפני סכנת החטא הרובצת לפתחו של האדם.
מחלוקת שהיא לשם שמיים סופה להתקיים - וזאת כי שתי העמדות שבה - כשרות הן, ונכונות הן, וטובות הן - ואנחנו נידונים לנוע בין שתיהן ולנסות להסתדר.
שבת שלום!
-------------------------------------------------------------------------------------------------
הרב בנימין מיניץ׳ הוא רב קהילת דניאל ביפו, ויושב ראש מרם - מועצת הרבנות הרפורמית בישראל.

אתר זה רשום ב-wpml.org כאתר פיתוח. עבור אל מפתח אתר ייצור אל remove this banner.